*දෙව්දත් තෙර*
දෙව්දත් තෙර නව මසක් ගිලන්ව වැස
කෝකාලිකයා ළයට දුන් වැලමිටි පහරෙන් මරණය ළං වූ බව දැක පශ්චිම කාලයෙහි භාග්යවතුන් වහන්සේ දක්නට යනු කැමැත්තේ තමා එහි ගෙන යන්නැයි සිය සව්වනට දැන්වීය. "ඔබ ශක්තිමත් කාලයෙහි භාග්යවතුන් වහන්සේට සතුරු කම් කොට දැන් දුබල වූ විට උන්වහන්සේ දක්නට යනු කැමැත්තෝය. අපි ඔබ එහි ගෙන නොයන්නම්" යි ඔවුහු කීහ. එවිට දෙව්දත් තෙම තමා උන්වහන්සේ කෙරෙහි වෛරී ව සිටියත් උන්වහන්සේ තුළ නම් කෙසඟක් පමණක් තමා කෙරෙහි අමනාපයක් නැතැයි කියා, තමා එහි බුදුරජාණන් වහන්සේ වෙත පමුණුවන ලෙස නැවත නැවත ඉල්ලිය. ඔහුගේ බලවත් ඉල්ලීම නිසා ඔහු ද දෙව්දත් තෙරහු ඇඳකින් ගෙන පිටත් වූහ. එසේ යන්නාහු සැවැත් පුර පැමිණියාහු ජේතවන පොකුණ සමීපයට වන්හ.
ඔහු එහි පොකුණු තෙර ඇඳ තබා නාන්නට දියට බටහ. දෙව්දත් තෙර ද ඇඳෙන් නැගිට දෙපා බිම තබා හුන්නේය. එකෙණෙහිම පොළොව පැළී ක්රමයෙන් දෙව්දත් එහි ගිලුණේය.
බෙල්ල දක්වා ගිලී හනු ඇටය පොළොව සැපී සිටි කල්හි,
"මේ හනුකාස්ථීන් නිමිති කොටගෙන නොහොත් මේ කරුණු කොට, අග්ර පුද්ගල වූ දෙවියන්ට අධිදේව වූ, පුරුෂදම්ය සාරථී වූ සමතැස් ඇති සිය පින් ලකුණු ඇති ඒ සර්වඥයන් වහන්සේ දිවිහිමියෙන් සරණ ගියෙම් වෙම්"
කියා බුදුන් සරණ ගියේ ය. හෙතෙම පොළෝහි ගිලී මැරී අවීචි නිරයෙහි උපන්නේය.
දෙව්දත් තෙරුන් පොළොවෙහි ගිලුණු බව භික්ෂූහු භාග්යවතුන් වහන්සේට සැළ කළහ. මේ කාරණය ඇරැබ එයින් පෙරත් දෙව්දත් තමන් වහන්සේට ද්රෝහි ව පොළොවේ ගිලුණු බව දැක්වීම් වශයෙන් ඡද්දන්ත ජාතකය ද ඒ ගැන කතා ඇති වූ තවත් අවස්ථාවලදී ක්ෂාන්තිවාදී ජාතකය හා චුල්ල ධම්මපාල ජාතකය ද දෙව්දතුන්ගේ මරණින් බොහෝ නුවර වැස්සන් සතුටුවන බව භික්ෂූන් දැන්වූ විට, පෙරත් ඔහු මළ කල මහජනයා සතුටු වූ බව දක්වමින් පිංගල ජාතකය ද වඳාළ සේක.
"දෙව්දත් තෙර කොහේ උපන්නේ දැයි?" භික්ෂුහු ඇසූහ.අවීචි නිරයේ උපන් බව වඳාරා
"පව් කරන්නා මෙලොවත් තැවෙයි. පරලොවද තැවේ. මා විසින් පව් කරන ලදැ යි සිත සිතා මෙලොවදී තැවේ. දුගතියට ගොස් දුක් විපාක විඳිමින් බොහෝ සෙයින් තැවෙයි" යැයි වදාළ සේක.
භාග්යවතුන් වහන්සේ දෙව්දතුද ඇරැබ ඒ අවස්ථාවකදී ,
"දෙව්දත් මෙසේ අපරාධකාරයකු වූවත් පෙර බොහෝ කල් පෙරුම් පිරුවෙකි යි ද, නිරයෙන් මිදී අවුත් පින් දහම් පුරා මතු කලෙක සට්ඨිස්සර නම් පසේ බුදු වන්නේ " යැ යි වදාළ සේක.
~~~ බුද්ධ චරිතය~~~
අති පූජනීය බලංගොඩ ආනන්ද මෛත්රීය මහ නාහිමිපාණන් විසින් රචිතයි.~~~
No comments:
Post a Comment